Hou gewoon je bek!

Sssst

Ik las dat er weer eens wat ophef in ophefland was. Deze keer over 4 mei, Dodenherdenking. Een droevig ding wilde er niet aan meedoen omdat…….. Ik heb het niet eens gelezen. Wat een sneuheid.

Ik heb gelukkig de oorlog niet meegemaakt. Maar ik kan wel zeggen dat ik er erg bij betrokken ben. Het heeft mijn volledige interesse, ik ken een Engelse veteraan persoonlijk, ik zag veel documentaires, ik las veel materiaal, ik ben op meerdere herdenkingsplaatsen geweest en ik ben kortgeleden bij de HEL OP AARDE geweest. Zodra je dit alles in je achterhoofd hebt, denk je wel twee keer na alvorens je zoiets stompzinnigs openbaar maakt. Het zal de leeftijd zijn, zullen we maar zeggen.
Maar heeft de leeftijd er überhaupt iets mee te maken, vraag ik me dan af? Ik vertel mijn jongens zo nu en dan over de oorlog, over de grootste schurk aller tijden en over het belang van een Dodenherdenking. Het hoort bij de opvoeding, is mijn mening.
Miljoenen mensen zijn gestorven tijdens die gruwelijke jaren. Geen joden, geen moslims, geen christenen, geen moffen, geen nazi’s maar mensen zijn gestorven. En sommigen op de meest brute wijze denkbaar. Dáár staan we 2 minuten voor stil.
Evenals vorig jaar zat ik nu weer in de auto. Ik stond voor het verkeerslicht. Op het moment dat ie op groen sprong, bleef ik staan. De auto’s achter me deden hetzelfde. Eensgezind. Respect. Geen boze blik of claxon. Zoals het hoort.

Wat jij doet tijdens de 2 minuten stilte is helemaal aan jou.
Maar als je ook maar een greintje fatsoen in je donder hebt hou je gewoon even twee minuten je bek en sta je stil bij de verschrikkelijkheden van toen.

6 thoughts on “Hou gewoon je bek!

  1. nielshagen schreef:

    Vrijheid houdt ook in dat je mag kiezen om wel of niet aan een herdenking mee te doen. Wanneer je er voor kiest niet mee te doen, behoor je uiteraard wel mensen die meedoen in hun waarde laten/de kans geeft zich wel in stilte te uiten.

    Voor mij is het zeer onfatsoenlijk iemand te dwingen iets te doen vanuit ‘fatsoen’. Juist een tolerant Nederland waarbij we de eigenaardigheden (en voor sommigen zelfs verschrikkingen) van anderen toelaten, zolang zij zich conformeren aan wetgeving, is het Nederland waar ik in wil leven. Dat enkele mensen niet aan de herdenking meedoen, past prima in dit land.

    Liked by 1 persoon

    • von Bloghausen schreef:

      Fatsoen zit in je. Dat is je geleerd bij de opvoeding. Mijn mening in dezen heeft niets met dwingen te maken.

      Liked by 1 persoon

      • nielshagen schreef:

        Fatsoen, als in moraal, is gedeeltelijk aangeleerd. Maar ik hoop toch dat een ieder op een gegeven moment zelf leert reflecteren op wat ‘goed’ is. Soms kun je dan een afwijkende mening van je ouders hebben. Niets mis mee, zolang je daar geen anderen mee schaadt, imo.

        Iemand die zegt dat je tijdens de twee minuten stilte stelt dat je mag doen, om vervolgens te zeggen dat het fatsoenlijk is om stil te zijn en te staan bij degene die gevallen zijn voor onze vrijheid, legt wel degelijk iets op. Wanneer je niet dwingend wilt zijn, moet je ook erkennen dat iemand niet stil hoeft te staan tijdens die twee minuten. Dat diegene zelf moet weten hoe en wat. Zolang die maar geen mensen lastig valt die wel even willen stilstaan bij die gebeurtenissen.

        Liked by 1 persoon

      • von Bloghausen schreef:

        Dat is juist mijn punt. Hou het lekker voor je. Dit arme meiske wilde enkel provoceren.

        Like

  2. Mack schreef:

    Niels Hagen raakt nu juist dat punt van de vrijheid van meningsuiting waar de vrijheid in gevaar komt. Als mensen niet mee willen doen omdat ze daar geen zin in hebben, dan is het einde zoek. Want wie heeft daar wel zin in? Het gaat juist om het respect en het is juist heel goed dat Hermanus dit fatsoen noemt. Zo leg je het ze niet op, maar laat je ze wel voelen dat het onfatsoenlijk is om niet mee te doen. Je wordt niet door de overheid vervolgd als je het niet doet -en dat is uitstekend- maar je dient wel met de nek te worden aangekeken door het volk. Dat is hoe een beschaving zich ontwikkelt. Alles wat ik hiervoor zei is uiteraard niet hoe het is, maar het is hoe ik denk dat het is.

    Liked by 1 persoon

  3. Villasappho schreef:

    Amen. Serieus. Dank.

    Like

Geef een reactie

