Winnaarsmentaliteit

Gele kaartEr zijn verschillende manieren om een wedstrijd te winnen. De meest voor de hand liggende is gewoon een klasse beter dan de tegenstander zijn. Maar dat is logisch, zei een wijs man ooit.
Een andere factor is een flinke dosis geluk. Ik geef toe, het is onberekenbaar maar toch kan het in jouw voordeel uitvallen.
En een derde is winnaarsmentaliteit. Als de tegenstander even sterk of zelfs iets sterker is, dan dient de winnaarsmentaliteit aangeroepen te worden. En, lieve lezer, als er iemand een winnaarsmentaliteit heeft dan wijzen vingers al snel mijn richting op. Orthodox of onorthodox, het maakte me vroeger niet uit hoe we wonnen, als we maar wonnen. Volgens mij ben ik nog steeds clubrecordhouder met 7 rode kaarten in één seizoen. Maar in mijn verdediging, ik had altijd de intentie de bal te raken hoor!
Maar genoeg over mij.

Sam’s team doet het ontzettend goed in de competitie. Ze staan bovenaan! Weliswaar met 2 wedstrijden meer en 1 punt minder, maar toch! Ze hebben 6 van de 9 wedstrijden gewonnen en één van de verloren wedstrijden van voor de winterstop hebben ze afgelopen zaterdag rechtgezet door met 7-5 te winnen.
(oh, even tussendoor: maandag stond ineens op de officiële uitslagensite een eindstand van 7-8. Huh?? Hadden ze van de tegenstander stiekem de uitslag op het formulier aangepast? Van die 5 een 8 gemaakt? Dat zal toch niet? Het zijn F-jes! Een oplettende ouder, ik zal geen namen noemen maar dat was ik, rammelde onmiddellijk aan de bel en inmiddels is de uitslag en dus ook de stand weer zoals het hoort.)

Zaterdag staat wederom een topper op het programma. Ook tegen een tegenstander waarvan ze vóór de winterstop hebben verloren. En, ook niet onbelangrijk, de enige wedstrijd waar ik niet bij was.
Dit team staat 2e en lijkt het sterkste team te zijn. Ze hebben immers 5 wedstrijden overtuigend gewonnen, 1 verloren en 1 gelijkspel. Het is een team met 4 jongens en 3 meiden tegenover 5 meiden en 1 jongen van ons. En dat is niet helemaal eerlijk natuurlijk.
MAAR DAN KOMT MIJN WINNAARSMENTALITEIT OM DE HOEK GLUREN!
En dat heb ik geprobeerd over te brengen op Sam. Hij moet het tenslotte zaterdag doen.
Zo heb ik hem gisteren na school de fijne kneepjes van onorthodox winnen bijgebracht. Ja, zo’n vader ben ik. Zorgen dat de beste speler van de tegenstander niet in zijn spel kan komen, dat is dè manier van onorthodox winnen, vertelde ik hem.
We begonnen met de Jan Wouters elleboog. Deze had hij vrij vlot onder de knie. Daarna was het de beurt aan de Eric Cantona karatetrap. En ook deze ging redelijk vlot. Rocky’s leverstoot was iets lastiger om door te krijgen. En laat ik maar niet beginnen over het oorhappen van Mike Tyson. Om de één of andere reden lukte hem dit maar niet. Hij is daar (nog) te zachtzinnig voor, me dunkt.
Of misschien dat hij zijn broertje toch niet teveel pijn wilde doen?

Als je het mij vraagt is hij wel klaar voor zaterdag. Kom maar op! We lusten jullie rauw! De verdediging zit wel snor.
Nu maar hopen dat onze topscoorsters zaterdag in vorm zijn.

We winnaarsmentaliteit’en!

Geef een reactie

