Mijn dodenlijst

Stilte Hoi AIVD. Hoi MIVD. Hoi CIA. Hoi FSB. Rustig maar jongens. Hu! Hu!
Dees anekdoot heeft niets te maken met een lijst met mensen die ik graag preventief uit de samenleving geplukt zie worden. Haha, die noem ik toch niet ‘mijn dodenlijst’, gekkies! Dat zou veel te makkelijk voor jullie zijn. Hahaha. Die lijst noem ik ‘mensen die ik graag preventief uit de samenleving geplukt zie worden’ en staat hier gewoon op de harde C-schijf. Oh wacht.

Een pakkende titel, daar draait alles om. Dat zeg ik. En ‘mijn dodenlijst’ in dezen slaat natuurlijk op de lijst met dode muzikanten in mijn iTunes. Goeiendag zeg, die is me daar al indrukwekkend. En nu de artiesten met bosjes omvallen tegenwoordig, wordt ie alsmaar indrukwekkenderderder.
Ben je nou niet zo’n muziekliefhebber en denk je dat dees anekdoot zonder jou ook wel door gaat, stop dan hier met lezen.
Ben je daarentegen net zo’n muziekfreak als ik, stay dan tuned en lees verder! Hier volgt een muziekles. Blokhuis, kijk en leer. Alles uit het hoofd, ik hoef niet te Google’en!

Wat opvalt is dat vaak bekende muzikanten per jaar per twee doodgaan. Da’s toch iets om je over te verbazen, toch?
Mijn dodenlijst begint bij 1944 toen een toenmalige grootheid tijdens de overtocht naar Engeland in het Kanaal stortte; Glenn Miller. Dit was een klap voor de geallieerden maar eerlijk is eerlijk, ze hebben zich er uitstekend overheen gezet.
Dan 1959. Het jaar dat de muziek stierf, volgens Don McLean in ‘American pie’. Buddy Holly en Ritchie Valens stortten met hun vliegtuig neer. Vooral voor Ritchie was dit lullig, hij had de kop of munt verloren.
Een volgend belangrijk jaar waar een wereldster de boel inruilde is 1967. Otis Redding legde het loodje. Weer door een vliegtuigongeluk. En dat zet mij toch aan het denken dat vliegtuigen toentertijd niet zo heul veilig waren.

In 1970 stond de wereld even stil toen 2 van de nieuwe lichting supersterren kort na elkaar stierven. Jimi Hendrix en Janis Joplin. Beiden op 27-jarige leeftijd. En dat was, volgens mij (ik was toen in de maak), best kut want we hadden nog geweldige muziek van ze kunnen verwachten.
In mijn geboortejaar besloot Jim Morrison zijn leven te eindigen door in een badkuip een hartaanval te krijgen. De lul! Ik ben sinds Oliver Stone’s ‘The Doors’ uit 1991 fan van Jim. En wat had ik graag gezien dat hij ook tijdens mijn leven de boel zou shockeren. Mooie vent! Dat jaar overleed ook Louis Armstrong trouwens. Je weet wel, van die Heinekenreclame met die maan.
Dan natuurlijk 1977. Elvis, de grootste artiest aller tijden. Mijn moeder heeft wekenlang gehuild. Maar issie wèl dood? Ik zag ‘m namelijk met kerst nog in Home Alone (zoek maar eens op YT bij Elvis & Home Alone). En ook dat jaar kopte een vliegtuig wederom de grond met daarin leden van een, voor mij tenminste, uiterst prettige band; Lynyrd Skynyrd.

Fluks door naar 1981. Bob Marley verloor van eigenlijk een klein wondje aan zijn teen. Had hij zijn geloofsovertuiging aan de kant geschoven, had hij waarschijnlijk nu nog geleefd.
En natuurlijk 8 december van dat jaar. Toen alltime mafklapper Mark Chapman John Lennon overhoop schoot. John Lennon, misschien wel de meest creatieve muzikant ooit. Nooit meer vrijlaten die man.
Ook Bill Haley overleed dit jaar.
In ’83 overleed Karen van de Carpenters evenals Muddy Waters, de blueslegende.
Marvin Gaye werd in 1984 doodvermoord door zijn eigen vader!? Hij schoot hem tijdens een ruzie voor zijn flikker (haha, woordgrapalert! Flikker-Gaye, vat je ‘m? I kill me).
In 1986 drugde Phil Lynott zich dood.
Peter Tosh werd in 1987 slachtoffer van een roofoverval.
En de 80’s sluiten we af in 1988 toen The big O, Roy Orbison, plotseling overleed. Dat vond ik persoonlijk triest omdat hij net toegetreden was in een supergroep; The traveling Wilburys. Samen met Bob Dylan, Jeff Lynne, George Harrison en Tom Petty. Erg fijne muziek!

Waar was jij op 24 november 1991? Ik kwam ’s ochtends aan bij m’n uitzendbaantje toen op het nieuws werd verteld dat Freddie dood was. Ik vond daar wat van. Trieste dag.
Het tribute concert vind ik nog steeds een hoogtepunt in de muziekgeschiedenis.
Maar niet alleen Freddie Mercury overleed dat jaar. Ook Karen Young, Serge Gainsbourg, Mort Shuman, Tenessee Ernie Ford en Vicky Brown pijpten Maarten. En zij worden toch een beetje ondergesneeuwd in de media. En dus lees je dat hier!
Een nieuw geluid in de muziekwereld werd al vrij snel om zeep geholpen door de uitvinder ervan zelf. Kurt Cobain schoot zichzelf op enkele centimeters door zijn hoofd en ik had hem wel kunnen vertellen dat dit meestal best wel fataal is.
Een koning van de disco viel om. Dan Hartman had aids en stierf aan gevolg van een hersentumor. Oh! En ook Telly Savalas ging dood. Kojak had een hitje met ‘Some broken hearts never mend’ en ik vind dat een fijn nummer.
In 1997 gingen er weer twee. John Denver parkeerde zijn vliegtuig tegen een berg en bij Michael Hutchense ging een sm-spelletje helemaal verkeerd. Ook van deze 2 mannen had ik nog wel wat materiaal willen horen.
1998 was een jaar waar een diversiteit aan muzikaal talent stopte met adem halen. Frank Sinatra, Billie Jo Spears, Zangeres zonder naam, Tammy Wynette en Falco. Om er maar een paar te noemen.
En in 1999 ging een warme stem van ons heen. Dusty Springfield overleed op bijna 60-jarige leeftijd.

In 2001 was een Frans jaar. Alan Barriére, Gilbert Becaud, Patrick Juvet, Charles Trenet en Herman Brood (in Frankrijk wordt hij Stok Brood genoemd) stierven allen. Nu zeggen de namen jou waarschijnlijk niet zo veel maar hun chansons komen je zeker bekend voor.
Ook de tweede Beatle, George Harrison, legde het loodje.
Wéér meerdere dooien in 2003. Barry White, Johnny Cash, Robert Palmer, June Carter, Nina Simone, Maurice Gibb en Bobby Hatfield. Jammer. Maar ja, het is niet anders.
Natuurlijk staat 2004 in het teken van het overlijden van Nederlands bekendste zanger evah; Andre Hazes. Die afscheidsdienst staat me nog op de netvliezen. Maar ook Ray Charles zag het niet meer zitten (haha, weer een woordgrapalert!).
James Brown, Lou Rawls (coolste stem ooit!) en Wilson Pickett overleden in 2006. En ook Robert Long, de broer van Klap (mèn, ik schud ze nu uit mijn mouw hoor!), ging heen.
Kanker maakte in 2008 een einde aan het leven van Richard Wright van mijn favoband Pink Floyd. En dat maakte een eind aan mijn wens om ze ooit nog compleet live te zien. Dezelfde ziekte sloopte ook Benny Neyman en hij heeft toch ook aardige liederen gemaakt. Toch?
Michael Jackson stierf onder verdachte omstandigheden in 2009 en met hem overleed de tweede koning van de muziek. Wat heeft deze gast een partij lekkere nummers gemaakt! Hij was ook de allereerste artiest die ik downloadde toen dat eenmaal kon.
In 2011 werd ik weer opgeschrikt door het nieuws van het overlijden van 2 kanjers. Gary Moore smoorde in zijn eigen kots en Cuby van de Blizzards stierf aan kanker. Ze waren respectievelijk 56 en 70 jaar.
Twee van de beste zangeressen ooit overleden in 2012. Whitney Houston (drugs – hartaanval – verdrinking. Wie zal het zeggen?) en Donna Summer (kanker. KUTZIEKTE!!)
De favoriete liedjesschrijver van heul veul artiesten, JJ Cale, overleed in 2013. En dit kwam hard aan bij mij maar ook zeker bij de muziekindustrie. Veel nummers die jij kent, komen van zijn hand. Zoek het maar eens op.
Joe Cocker ’s overlijden in december 2014 deed mij wel wat schrikken. Zo vlak voor de kerstdagen. Dat was toch een aparte vent en dito muzikant.
Tijd voor een klein kwisje: In 2014 overleed ook Raf Ravenscroft. Waarom heb jij geen idee wie deze vent is maar ken jij hem toch?
We zijn er bijna. Vorig jaar overleden ook weer wat giganten. BB King, Armand, Jim Diamond, Ben E. King, Percy Sledge en Demis Roussos zum bleistift.
En dan nu met David Bowie en Glenn Frey moet jij toch toegeven dat mijn dodenlijst er erg indrukwekkend uitziet?

Wie zal de volgende zijn? Het wachten is op Keith Richards. Maar dat doe ik eigenlijk al vanaf 1981.
Ik denk dat hij na een eerstvolgende oerknal uit de puinhopen opstaat, zijn kleren afstoft, een peuk op zijn lip legt en gewoon zijn gitaar aanslingert. Dat doet ie al dik 50 jaar namelijk.

We dodenlijst’en!

2 thoughts on “Mijn dodenlijst

  1. Dhyan schreef:

    Gestopt met lezen.

    Like

Geef een reactie

