One

OneJawel lieve lezer, ook dit jaar zal ik het niet achterwege laten om even helemaal los te ranten over de ‘lijstjes’ op Neerlands radiozenders.
WANT.
HET. IS. TOCH. WERKELIJK. BEDROEVEND!
Nee, laat ik niet zo beginnen, slecht voor m’n bloeddruk.

‘One’ van Metallica is, zoals de groupies hiero weten, mijn favoriete nummer één alleralleraller tijden. Ik zal proberen uit te leggen hoe dat zo gekomen is.
Ik luisterde in mijn jonge jaren veel naar de radio. Hilversum 3 was mijn favoriete radiozender en in december lag ik jaarlijks de hele dag languit voor onze stereotoren om nummers op een cassettebandje op te nemen bij Veronica’s top 100 aller tijden. Als ik ’s avonds op mijn kamer was speelde ik die cassettebandjes af behalve op donderdagavond (de Soulshow) en vrijdagavond (Curry en van Inkel. Later Stenders en van Inkel). Vaste prik.
Toch kwam het wel eens voor dat ik dinsdagavonden naar Hilversum 3 luisterde. Henk Westbroek met Vara’s vuurwerk. Hardrockmuziek, een uur lang. Niet echt mijn ding maar Henk maakte het leuk.
Pas in het leger werd ik geïnfecteerd met het (hard)rockvirus. Ik deelde een kamer met onder andere een blonde krullenbol met een enorme gettoblaster boven zijn bed en hij had de gewoonte de reveille op te leuken met wat behoorlijk harde muziek. Letterlijk en figuurlijk. ‘Appetite for destruction’ van Guns ‘n’ roses (1987) was de grote favoriet maar zo nu en dan ging hij harder en kwam ‘And justice for all’ van Metallica (1988) voorbij. Wat een bak herrie was dat!
Gaandeweg ging ik de muziek waarderen en nadat hij mij het verhaal van ‘One’ vertelde, was ik om. Wat een hartverscheurend verhaal, wat een geweldige opbouw en wat een fantastisch gitaarwerk!

In 1991 kocht ik ‘The black album’ van Metallica. En de cd-single van ‘One’, het hele album ging me iets te ver. Ik liet de briljante eerste deunen van ‘Sad but true’ aan mijn familie horen. Ik was de enige enthousiasteling, kreeg ik de indruk. Ik besloot ‘One’ dan maar niet te laten horen. Vanaf dat moment draaide ik muziek via mijn koptelefoon op mijn kamer. En dus vooral ‘One’.
Een veel gehoord argument is dat het nummer te hard is voor de top van de lijsten. Maar uit ervaring weet ik dat het ècht harde gedeelte maar een seconde of 15 duurt. En dat op een nummer van 7 minuten en 25 seconden! Om precies te zijn tussen 4.00 en 4.15, net voor ze met gitaren het geluid van machinegeweren imiteren. Na het voor de zoveelste keer op vol volume te hebben beluisterd kreeg ik juist op dat moment het krrrrrr krrrrr krrrr in m’n oor. En ik moet me sterk vergissen maar toen is mijn huidige gehoorbeschadiging in mijn linkeroor ontstaan.

Maar natuurlijk begrijp ik als geen ander dat niet iedereen van het steviger werk houdt. En laat ik eerlijk zijn, er zijn ook een heel stel schitterende rustiger nummers gemaakt. Nummers met prachtige verhalen en fenomenale muziek.
Maar lieve muziekvrienden, Adele? Claudia de Blèèèèègh? Werkelijk?
Ik denk dat ik me er maar bij neer ga leggen dat de criteria voor lijstwaardige nummers tot het minimum gedaald is. Dat verklaart al die eendagsvliegen en op-het-moment-populaire artiesten zo hoog in de lijsten. En erger nog, de tè lage stand van de ècht goede nummers. ‘One’ staat bijvoorbeeld in Veronica’s top 1000 op nummer 12, in de top 2000 staat ie op 24 en bij fuQ-music op 38. En in de top 4000 van radio 10, toch hèt station waar ik tegenwoordig nog wel eens naar luister, komt ie helemaal niet voor!! SCHANDALIG!!
Ik kan daar gewoon met mijn pet niet bij.

Ik wens je ontzettend veel luisterplezier de komende dagen met de top 2000.
Ik heb gelukkig de iPod nog steeds. Daar staat mijn eigen top 12000 nog iets op.

We One’en!

Geef een reactie

