Uku Atchawa

IMG_5479Woensdagmiddag rond de klok van 14 uur stroomden 6 vriendjes en 1 vriendinnetje binnen. Hét indianenkinderfeestje van zoonlief kon beginnen. Voormaligje klom in haar regiestoel; “Aàààààààànd ACTION!” (*Katchinggg*), riep ze.
Met een zelfgemaakte speer mochten de kinds één voor één een ballon kapot prikken. In de ballon zat confetti en een briefje met een naam er op. Deze naam mocht een kadootje aan Sam geven. Kinderlijk eenvoudig maar ontzettend leuk idee van voormaligje vond ik het. Nadat hij nòg meer Lego (Katchinggg*) had gekregen werden de gastjes getrakteerd op drinken en gebak. Nou! Dat ging erin als Ketellapper (*katchinggg*) natuurlijk!
(*Noot van de redactie; dees anekdoot wordt gesponsord*)
Niet elk kind was gekomen met een iets van indianen maar ook daar had voormaligje aan gedacht. Ze ging met de groep tooien maken. Wéér een briljant plan van d’r.

Maar daarna was het mijn beurt. Ik had me stiekem boven omgetoverd tot Uku Atchawa, opperhoofd Wijze Wolf van de Gouden Wolven-stam in het Nederlands. Het licht ging uit, de spotlights gingen aan. Het werd doodstil in de kamer. Met een handtrommel illustreerde ik mijn glorieuze entree. Pom pompompom, Pom pompompom, Pom pompompom.
Met grote ogen keken de kinds me aan. “Uku Atchawa (= Allemaal in een kring op de grond zitten)”, sommeerde ik en ik draaide met mijn vinger een rondje.
De gouden pijl was gestolen en wij moesten en zouden deze waardevolle pijl terugvinden, vertelde ik de aandachtige groep. “Uku Atchawa! (Allemaal de jas aan!)”, riep ik terwijl ik met moeite vlotjes uit mijn kleermakerszit kwam.
Buiten slopen we rechtsaf en al gauw troffen we de eerste aanwijzing in een boom aan. Het was een lastige vraag. Gelukkig werd het goede antwoord gegeven. Omdat de troep ietwat tè enthousiast was, moest ik ingrijpen. “Uku Atchawa! (bij elkaar blijven en NIET rennen! Wie weet had bandiet El Snorro een val voor ons klaargezet)”. Ook de volgende aanwijzing werd vlot gevonden.
Maar hé, waar was Gladde Wezel? Vlug keek ik achterom. Wat stond die vrouw op leeftijd daar glimlachend te schoffelen in haar tuin? Ik rook onraad. “UKU ATCHAWA!! (Aanvalluh!!)”, riep ik uit. Binnen no time was de vrouw tegen de grond gewerkt door mijn krijgers en in het schuurtje troffen we de vastgebonden en geknevelde Gladde Wezel aan. We moesten een duidelijke boodschap aan El Snorro afgeven. ‘Uku Atchawa! (Het is ons menens, niet fukken met ons!)’, schreef ik op een briefje. We scalpeerden de vrouw en lieten haar in haar tuin achter.
Zaten we potdomme ineens midden in een spannond avontuur zeg!

We kwamen aan bij een woeste rivier. In geen velden of wegen was een brug te vinden, we moesten onze vindingrijkheid aanboren. “Uku Atchawa (We moeten een kano maken om aan de overkant te geraken)”. Ik liet Grote Beer en Slimme Gast een stevige boom omhakken om daar een kano van te maken. De kano pastte niet in de rivier. Zucht, hadden wij weer………………….. Vlug MacGyverde ik en besloot het ding als brug te gebruiken. Mijn indianen vonden dat onzin en stapten gewoon over het 14 cm brede slootje heen.
De reis vorderde en via de aanwijzingen kwamen we aan bij het Bizondal (Ik had voor de vorm 3600 bizons in laten vliegen). De honger begon toe te slaan, we moesten eten scoren. Plotseling zag ik de kat van de buren lopen. “UKU ATCHAWA! (Alla hakbar!)”, kreette ik uit en met een gerichte worp met mijn tomahawk velde ik de kat. (*voor de dierenliefhebbers; ik had natuurlijk een bizon om kunnen leggen maar dan had ik naar mijn borg kunnen fluiten. Duss).
Ik bestelde er een bami bij, ik heb heerlijk gegeten.

Om een lang verhaal kort te maken;
De gouden pijl lag verstopt onder de glijbaan.
De kinderen hebben een leuk feestje gehad.
Voormaligje heeft het weer strak geregisseerd.
En ik heb geen zin meer om verder te typen want ik moet m’n gehuurde indianenpak terugbrengen.

In augustus wèèr een feestje. Dan van Zeun. Hij wil een politiefeest.
Hoop dat ik dan wat meer tekst krijg.

5 thoughts on “Uku Atchawa

  1. Jolie schreef:

    Uku Atchawa! (Een feest om de rest van je leven te onthouden!)

    Like

  2. Paul schreef:

    Jullie hebben er wel werk van gemaakt dan, van het feestje! Bij mij vroeger kreeg je nooit te horen wat je ging doen, maar je moest wel je zwembroek meenemen.

    Like

  3. […] Ja inderdaad, er komt weer een kinderfeestje aan. Mijn vaste groupies weten het inmiddels. Na Opperhoofd Uku Atchawa en Commissaris Dikmans zal ik voor de derde keer in de huid kruipen van een typetje om het […]

    Like

Geef een reactie

