Vrijdag de 13e

vrijdag 13Vrijdag de dertiende, het schijnt een dubbele ongeluksdag te zijn. Ten eerste omdat het een vrijdag is en ook omdat het de 13e het ongeluksgetal is. Het zou te maken hebben met Djiezus. Of met de Romeinen. Of met de Tempeliers. Of met Noren. Of met heksen. Kijk maar eens op Wiki.
Maar wie geeft een neuk man? Ik geloof er niet in. Fuk die ding! Mensen moeten niet zo (bij)gelovig zijn. Dat zeg ik!
En door de film wordt vrijdag de 13e geassocieerd met horror. Nou, poeh poeh, flink hoor. Dat doet mij dus ook helemaal niks. Ik vind het een leuk thema hoor maar daar houdt het voor mij wel mee op.

Wat ik wèl interesant vind; Hoe vaak in je leven ben je op vrijdag de 13e jarig? Dat kunnen er niet veel zeggen. Nou, met een beetje geluk ben ik het 13 keer. DERTIEN (ha!). Ik moet dan wel minmaal 89 jaren worden en dat kon nog wel eens een hele kluif worden.
Ik zeg altijd al dat ik een vrij uniek persoon ben en hier blijkt het maar weer. In mijn gehele familiekring en/of vriendengroep is niemand op een 13e dag van een maand jarig. En als ik mijn wereldje globaal trek en die berekening dus globaal neem, ben ik de enige op de hele wereld die op de 13e zijn verjaardag viert. Tadaaaaaaaaa, uniek persoon.

In 1976 was ik voor het eerst jarig op vrijdag de 13e. Ik werd 5. Denk niet dat mijn ouders er iets bijzonders van hebben gemaakt want niet (bij)gelovig en de film bestond nog niet. In 1981 was het de 2e keer en hoewel de film inmiddels een dikke hit was hebben ze ook deze verjaardag op een gepaste manier gevierd. Tenminste, daar ga ik van uit. Weet er niets meer van maar ik kan me niet voorstellen dat op een 10e verjaardag afgezaagde lichaamsdelen door de woonkamer hingen.
De derde keer dat ik op een vrijdag de 13e jarig was, was in 1987. En dat was een bijzondere. In 2 gevallen was het bijzonder.
Klein prijvaagje tussendoor: Waarom was 1987 in 2 gevallen een bijzondere vrijdag de 13e?

In 1998 woonde ik 14 hoog in Zeist. Ik had m’n collega’s uitgenodigd voor een horrorfeestje. Ze moesten horrorig verkleed komen. Ik vertelde ze later dat het verkleed komen een grap was. Op één collega na. Michael, hem had ik niets gezegd. In de loop van de avond klonk de intercom, ik opende de schuifdeur voor Michael. Terwijl hij in de lift naar boven stond, deed ik alle lichten in m’n flat uit en knalde het ‘aan het eind van Thriller-lachje’ door de speakers. Hij kwam OEHAHAHAHA  als een spook binnen. De lichten gingen aan en daar zaten wij met ons allen. In gewone kleren. Whoehahahaha, wat een giller!
Hij vertelde vloekend dat hij de hele rit vanuit Voorthuizen met dat laken over z’n kop had gereden. Wij Whoehahahahahahahahahaha’den nog meer!

In 2004 werd ik 33 en dat is lollig want volgend jaar word ik 44. En in 2026 55 en in 2037 hoop ik 66 te worden. Hoe vaak komt dat voor? dat je op vrijdag de dertiende in de dubbele cijfers valt? Man man man, wat mogen jullie je gelukkig prijzen dat jullie mij kennen. Een uniek persoon in vol ornaat.

Tot slot nog een klein prijvaagje; Wanneer ben ik nou precies jarig?
(Mensen die weten dat het 13 februari is zijn uitgesloten van deelname!) 

ps.
Waarschijnlijk komt er weer eens een keer een knalfeest. En jij bent uitgenodigd.
Houd mijn verjaardag dus vrij!

4 thoughts on “Vrijdag de 13e

  1. Rob Alberts schreef:

    Alleen met duidelijk uitgeschreven kledingvoorschriften wil ik je komen feliciteren.

    Vrolijke groet,

    Like

  2. Dhyan schreef:

    Verrassend wat er telkens nog uitkomt bij dat navelstaren.

    Like

  3. von Bloghausen schreef:

    Niemand hè?
    Nou, in 1987 was het op mijn verjaardag volle maan.
    En het was exact 2 weken na mijn ontmaagding.
    Als dàt niet 2 bijzonderheden zijn!!

    Like

  4. gewoonhiltje schreef:

    Voor mij was vrijdag de dertiende altijd hetzelfde als alle andere dagen, geen ongeluksdag dus. Ik dacht er niet eens bij na. Totdat mijn vader overleed op vrijdag de dertiende, sindsdien heb ik geen kalender nodig om te voelen wat een rotdag het is. En ook nog eens op jouw verjaardag, juist in februari. Je bent net als ik een Waterman en ook al is aankomende 13 februari weer een zware dag voor mij, ik wens jou een hele mooie verjaardag toe! 🙂

    Like

Geef een reactie

