Gitááááruh

GuitarEr gaat niets boven Groningen en een puik stukkie gitaarwerk. Dat zeg ik!
Gebruikt iemand eigenlijk het woordje ‘puik’ nog? En zo nee, wromnie? Is toch een schitterend in de mond liggend woord? Probeer maar ‘s. Zeg het maar eens een paar keer achter elkaar…………………. Ja toch? Jeweetzelluf. Maar daar heb ik het nu even niet over. Wellicht een andere keer. Dees anekdoot gaat over gitááááruh.
Ik vind een gitaar een onmisbaar stuk instrument in de hedendaagse muziek. En dan moet je hedendaagse muziek lezen als, pak ‘m beet, 1950 tot 1995. Toen nam de computer definitief een (veel te grote) hap uit het hart van de muziek en stierf de muziekindustrie. Om dat te staven daag ik je uit om een lijst van 40 klassiekers, uitgebracht tussen 1996 en nu, te maken. En klassiekers zijn dus nummers met eeuwige waarde. Als nu het eerste nummer dat je te binnenschiet een gedrocht van ‘Vengaboys’ of ‘Captain Jack’ is, doe asjeblieft geen moeite. Je wilt mijn online geschuttingtaalde vocabulaire niet over je heen hebben. Geloof me. Maar daar heb ik het nu niet over. Wellicht een andere keer. Dees anekdoot gaat over gitááááruh.
Gitaarspelen is best lastig, lijkt me. Al moet ik zeggen dat ik soms sommige giganten zie spelen als dat ik masturbeer, zonder te kijken. Nou, dan kun je jezelf rustig een professional noemen. Ik kan het niet. Ja, luchtgitaarspelen kan ik als één van de beste. En het geluid van een gillende gitaar heb ik redelijk onder de stembanden. Maar geef me een echte gitaar en ik proing prroing prrroing maar wat. Vind het wel jammer hoor. Ik had graag gitaar willen leren spelen toen ik jong was. Ik was nu de nieuwe Jimi Hendrix geweest. Zonder de drugs. En zonder afro. En zonder de teint. En Nederlands. En nog levend……………. Dus.
Maar goed, ik kan ook erg genieten van een ander op gitaar. Ik heb vanochtend weer een nieuwe ster ontdekt op het bekende muziekkanaal. Van haar kan ik ook erg genieten. Ik heb met grote ogen en met kwijl uit m’n mondhoeken naar haar zitten kijken en luisteren. Kijk toch eens hoe ze steeds de juiste snaren weet te vinden. En dat ze op die manier mijn juiste snaar weet te raken. Dat ze bij mij gevoelens oproept die ik niet zo heul vaak voel.

Ik wil je graag introduceren aan Jess Greenberg, een vrouw met een stel uitstekende kwaliteiten: Jess Greenberg

Geniet ervan. Ik ga ook nog even kijken.

6 thoughts on “Gitááááruh

  1. Laurent schreef:

    Nu ben ik het zelden met je eens zoals je weet, maar met je muzikale beschouwing als geheel hier dan weer wel. Alleen dan weer niet wat betreft de gitaristische kwaliteiten van de dame in het betreffende youtube-filmpje. Ik begrijp weliswaar welke kwaliteiten jij gezien hebt, maar die worden alleen maar in de weg gezeten door de betreffende gitaar.

    Like

  2. Mack schreef:

    Zo ben ik ook helemaal gek op Keane! Prachtig hoe die met dat gitaarspel mij weten te raken.

    Like

  3. Mack schreef:

    Nee, ik had even vijf vrije minuten. En die spendeer ik dan graag op dees jolijtseit.

    Like

Geef een reactie

