Gooi een emmer leeg

IBCIk ben dus helemaal klaar met die emmer-met-ijswater-over-je-hoofd-gooi-actie, die Ice Bucket Challenge. Kom op mensen, houteensop zeg! “Nou nou, kijk mij eens maatschappelijk betrokken zijn, ik gooi een emmer met ijskoud water over m’n hoofd!” Ja? En dan? Flink hoor!
Voor wie doe je het eigenlijk? Voor al je vrienden op de sociale media? Dat zij zien dat jij je hart op de juiste plaats hebt? Dat jij je het lot aantrekt van de slachtoffers? Ik vind het nobel. En waarom doe je het eigenlijk? Omdat een hype is? Omdat je wilt laten zien dat je het geld kan missen? Nou, respect hoor!
Of is het stiekem gewoon een heel klein beetje eigen aandachtgeilerij? Je kunt namelijk ook gewoon geld overmaken zonder er ruchtbaarheid aan te geven. Zonder zo lollig/apart/uniek mogelijk een filmpje op te nemen.
Moeten
Het is een briljante fondsenwervingscampagne. Eerlijk toegegeven. Maar het is niet mijn ding. Zodra er woorden als ‘dienen’ (Wikipedia) en ‘moeten’ (hiernaast) worden gebruikt, haak ik af. Het komt bij mij over als; Pietje daagt mij uit, ik weiger, ik moet geld betalen. Ja, dat wil ik best maar dan wil ik dat geld van Pietje terug hebben.
En trouwens, ik vind het nog best veel geld, 75 Euro (100 Dollar)!  Voor een goed doel. Vind het zelfs een beetje exorbitant brutaal van de bedenker.

ALS is een verschrikkelijke ziekte. En laten we hopen dat er spoedig een medicijn o.i.d. tegen komt (zou dat er niet allang zijn? En wordt de ziekte niet kunstmatig in leven gehouden?). Maar kanker is ook een verschrikkelijke ziekte. En hart -en vaatziekten ook. En ebola ook. Alle dodelijke ziektes zijn verschrikkelijk, voor that matter. En het is hartstikke goed dat er veel geld beschikbaar is voor onderzoek. Maar we kunnen ook doorslaan, mensen!
Het zal pas effect hebben als de farmaceutische industrie het gedoneerde bedrag (inmiddels iets van 55 miljoen Dollar) vermiljardvoudigt. Want die commerciële (moeten winst maken!) instellingen zijn dè oplossing tegen dodelijke ziektes.
Met hun vermogen van honderdenmiljarden.

 

*ik heb met dit stuk niemand tegen de borst willen stoten*

6 thoughts on “Gooi een emmer leeg

  1. Rob Alberts schreef:

    De winsten van de farmaceutische industrie maken mij inderdaad ook witheet. Daar verandert geen Ice Bucket Challenge van wie dan ook iets aan.
    Instemmende groet,

    Like

  2. readmarga schreef:

    Ik ben het meer dan helemaal met je eens. De aandacht is goed maar beter is gewoon geld storten. Al lang gedaan. En dat heb ik niet op fb gezet… 😉

    Like

  3. Martinus schreef:

    Wist je trouwens dat wij de enige 2 mensen op Facebook zijn die niet zijn uitgedaagd!? Me dunkt dat ze ons kennen!

    Like

Geef een reactie

