Teun

IMG_3991Jongste zoon wordt aanstaande donderdag 4. Alweer 4, zou ik bijna zeggen. Wat is de tijd snel gegaan. Goeiendag zeg! Weet het nog alsof het gisteren was. En wat is ie al gegroeid. En wat weet hij al veel. Man man man. Zo! Klaar met de clichés.
We wilden dolgraag een tweede kind. ‘Maar het moet wel een jongetje worden!’, zei ik. ‘Ik wil 2 jongens!’ En zo geschiedde.

Teun kwam eigenlijk een beetje als een moetje. Voormaligje trok mij eens op een middag de slaapkamer in, het moest NU gebeuren! En ik moet me sterk vergissen maar na die 37 seconden liefde bedrijven moet Teun gevormd zijn. Kan haast niet anders. Met zijn geboorte veranderde mijn leven voorgoed. Het mannetje werd volkomen gezond geboren alleen had hij al snel ingegroeide teennageltjes. Diverse ziekenhuisbezoeken resulteerden in “waarschijnlijk zal het wel goed groeien, laten we dat afwachten”. Ik vond dat een opluchting. Ik zag er erg tegenop om mijn kleinste gillend van de pijn op een operatietafel te moeten zien liggen. En het is inderdaad goed gegroeid.
De papadag werd voor mij een stuk drukker. Er waren zelfs momenten dat ik volledig met al mijn handen in het haar zat. De een was gevallen, de ander had gepoept. De een moest eten, de ander had gepoept. De een had gepoept, de ander had gespuugd. Ik vond het zwaar.
Tot het moment dat oudste zoon zijn jongere broertje als indringer in zijn heilige wereldje zag. Toen werd het voor mij (voor ons) bijna niet meer te handhaven. God, wat is Teun met grote regelmaat mishandeld door zijn oudere broer. En wat was broer af en toe hysterisch en onhandelbaar. Man, wat een beroerd jaar was dat! Tien dagen na zijn eerste verjaardag is de bom gebarsten met bekend resultaat als gevolg.

Een flinke kopstoot tegen de tafel heeft een mooi litteken achtergelaten op zijn voorhoofd. Dat is waarschijnlijk nog het enige wat hem zal herinneren aan de moeilijke eerste 2 jaren van zijn leven.
Donderdag wordt hij 4 en over 3 weken gaat hij voor het eerst naar school.
Hij redt zich wel, daar ben ik niet bang voor. Hij is een overlevertje.
En ik hou zielsveel van hem.

One thought on “Teun

  1. Estrella schreef:

    😙

    Like

Geef een reactie

