Afscheid

IMG_4075Zo, het zit erop. Mijn vakantie met mijn jongens. Nou ja, bijna dan. Nog een laatste ochtend bij Playa del Moeke en dan gaan we weer huiswaarts. Ik naar mijn huis, de jongens naar hun mama. Het zal voor me wennen worden. De rust die me te wachten staat in m’n eigen huis. De stilte!

We hebben leuke dingen gedaan. We zijn naar Planes 2 in de bioscoop geweest. We hebben een rondvaart rond Groningen gemaakt. We hebben 2 keer gebowld, we zijn naar het Truckstarfestival geweest. We hebben het Nederlands Stripmuseum bezocht. We zijn naar pretpark Nienoord geweest. We hebben minigolf gespeeld. We hebben gezwommen/gespeeld aan de Hoornse plas. Ze hebben zich prima vermaakt. Oma heeft zich prima vermaakt. En ik heb me prima vermaakt.
Maar het was zo nu en dan ook afzien, daar zal ik niet omheen draaien. Een gebrek aan dutjes doen heeft me lichamelijk toch wel lichtelijk uitgeput. Zeun heeft het zich voorgenomen om klokslag 05.30 uur te moeten poepen. En dat kan hij prima zelf maar z’n kont afvegen moet ik doen. Dagelijks werd ik wakker van een schreeuwende Teun vanaf het toilet; “IK HEB GEPOEHOEPT!”
Maar dat was niet mijn grootste zorg. Daar ben ik tenslotte een vader voor. Wat me zwaar is gevallen is de onderlinge strijd tussen de 6-jarige en de bijna 4-jarige. Man man man, wat een stress kun je daarvan krijgen! Ze kunnen hartstikke leuk samen spelen maar er komt hoe dan ook een moment dat of één van de twee gaat huilen of dat ze samen op de vuist gaan. En dan vooral op momenten dat er even geen gezag is. Als ik in de tuin zit en moeke in de keuken is. Zoonlief is stiekem en snel gepikeerd, Zeun heeft (nog) niet door wanneer hij te ver gaat. En dan heeft hij de laatste tijd ook nog zo’n irritant uitdagend lachje ontwikkeld waardoor hij mij het gevoel geeft dat hij me gewoon recht in m’n gezicht staat uit te lachen.
Ik heb met regelmaat op moeten treden als strenge vader. En dat is iets wat ik helemaal niet wil. Ik wil lachen, gieren, brullen als vader. En dat wil ik doen met mijn jongens. En als ik dat niet doe, wil ik dat ze dat samen doen. Maar ja, dat gaat op zeker moment fout met bovenstaand resultaat tot gevolg.
Maar, zoals ik al schreef, dit was zo nu en dan. Het grootste gedeelte van de vakantie hebben we het helemaal geweldig gehad. Ik vond het fantastisch èchte gesprekken met ze te hebben. Ik vond het fantastisch dat als ik Zeun naar bed bracht, we een knuffelwedstrijd gingen doen. Ik vond het fantastisch om Zoonlief volledig in een deuk te zien liggen vlak voor het slapen gaan. En ik vond het fantastisch om de jongens te zien genieten bij de leuke dingen die we gedaan hebben. Kortom, dit was een fantastische vakantie met mijn buurman & buurman.

Over een paar uur zijn ze weer bij hun moeder en ik weet nu al dat het afscheid me zwaar zal vallen.
Dat als ik thuis op de bank lig en denk: Waren ze nog maar bij me.
Zelfs al maken ze ruzie.

Geef een reactie

