4 vuisten…..in Friesland

4 vuistenIk ben weer eens supertrots op m’n jongens.
Neehee, deze keer gaat het niet over m’n immense biceps. En nee, het gaat ook niet over m’n testi’s. Kom op zeg, als je een beetje een vaste leester bent, ken je m’n prachtlijf inmiddels wel door en door toch? Dees anekdoot gaat gewoon weer ouderwets over mijn 2 spruiten, Zoonlief en Zeun.
De 2 broertjes die 3 van de 10 keer elkaar gedogen. De overige 7x zijn ze water en vuur. Zwart en wit. Hoog en laag. Jing en Jang. Om het duidelijk te zeggen; ik en vrouwvriendelijk zijn. Ze gaan niet samen. Vaak gaat het aardig maar klokslag 3,28 minuten later is er strijd. En dat heeft natuurlijk alles te maken met het leeftijdsverschil. Zoonlief is al 6 en Zeun is 3 (BIJNA VIER! en hij steekt 4 vingers in de lucht).
Afgelopen zondag was het een gedoogdag. We gingen met brother Noemsi en cleansis en hun kinds naar een binnenspeeltuin in Drachten. Juist, Friesland. Wij rasechte Groningers gingen vrijwillig naar Friesland. Is dat verstandig? Is dat provocatief? Niet als het aan ons ligt. Wij hebben onze hekelgevoelens sinds kort onder controle. En trouwens, wij voelen ons ver verheven boven hunnie. Dat aparte volk.
Het was een niet al te grote speelplaats dus goed overzichtelijk. En er was een bowlingbaan! We waren de eersten binnen en kozen een centraal tafeltje. De kinds gingen hun gang. Klimmen, glijden, racen, botsen en dat ook vice versa. En tussen de bedrijven door leerde ik de kinds het nobele spel der blowen bowlen. Ik, en wij eigenlijk allen, had een leuke tijd. En dat tussen een inmiddels hele bult ‘boet’nlaanders’. Ik bestelde bij een in het oranje uitgedoste meid achter de bar wat te drinken voor ons gezelschap. Ze mompelde een prijs die ik vanzelfsprekend niet verstond. Ik gaf haar 20 euro, hopende dat dit voldoende zou zijn, ze gaf me 14 euro terug. ‘Sodeknetter, wat veurdelig’, zei ik jolig als ik immer ben.
Na de lunch lieten we de kinds nog een laatste keer klimmen, glijden, racen en botsen en daar gebeurde het! Zoonlief vaarde aan met een iets grotere knul. Sterker nog, grotere knul had nóg 3 grote knullen bij zich. Ze waren duidelijk ouder dan zoonlief hoewel je dat met Friezen nooit met zekerheid kunt zeggen. Grotere knul gaf zoonlief een tik. En, geheel volgens mijn instructies, mepte zoonlief de knul terug. Op zijn gezicht. Met zijn vuist. De andere 3 knullen stonden op het punt in te grijpen echter hadden ze zich verkeken op de gedoogdag. Zeun wierp zich ertussen! En in een mum van tijd stonden mijn spruiten rug tegen rug 4 vuisten op de knullen los te laten. TROTS OP!
Het werd een heroïsch gevecht, het trok de aandacht van alle aanwezigen in de speelzaal. Na 36 minuten zag ik dat de vermoeidheid bij de jongens toch wel toesloeg en besloten broer en ik in te grijpen. Ik deed m’n schoenen uit en klom het klimrek in, broer hield de menigte op afstand. ‘WEL ZICH D’R MIT WIL BEMUI’N, MOT EERST LAANGS MIE’, waarschuwde hij eventuele flinkerts. Ik was inmiddels via een opening, een glijpaal, een wiebelbrug, 3 stootkussens, weer een opening, nu omlaag en tenslotte een glijbaan aangekomen bij de ballenbak waar de vechtpartij zich afspeelde.
Ik trok grotere knul uit het klimrek en vroeg hem met wie hij hier was. De tijd dat ik kinderen onder de 12 jaar slap ligt al een tijdje achter me immers. Hij wees naar een vrouw van een jaar of 30 in een vaal en iets te strak oranjeshirt, een zwarte legging en teenslippers. Hoe stereotiep! Ik dacht nog; “Daar moet een Friezin”. Ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat dit shirt al zeker 4 WK’s had meegemaakt. ‘Mem’, zei de knul. ‘Ja, dat zie ik ook wel. Ze heeft zelfs 2!’, zei ik, ‘maar laten  we ons daar niet op focussen’. ‘WAAR ZIJN JE OUDERS?’, schreeuwde ik de knul toe.
Cleansis tikte op m’n schouder en vertelde dat de vrouw zijn moeder was. Ah! Altijd handig als er iemand kalm en rationeel blijft denken in de hectiek van een vechtpartij.
Nou ja, het is met een sisser afgelopen. We zijn nog een laatste keer gaan bowlen en zijn toen vertrokken. Naar het geciviliceerde deel van het Noorden.

En mijn jongens? Ik ben enorm trots op m’n jongens. Trots op dat ze elkaar hebben geholpen op een moment dat het nodig was.
Dat heb ik ze ook verteld. Toen ik ze allebei huilend van de spanning in mijn armen nam.

 

2 thoughts on “4 vuisten…..in Friesland

  1. Ingrid schreef:

    Cleansis………

    Like

Geef een reactie

